Malariatabletten, multivitaminen en stroopwafels - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Riëtte Joosse - WaarBenJij.nu Malariatabletten, multivitaminen en stroopwafels - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Riëtte Joosse - WaarBenJij.nu

Malariatabletten, multivitaminen en stroopwafels

Door: Riëtte

Blijf op de hoogte en volg Riëtte

30 Maart 2015 | Nederland, Nederland

Mijn eerste echte blog die zoals elke eerste blog natuurlijk helemaal in het teken staat van de voorbereidingen voor mijn reis. Leuk dat jullie een kijkje nemen en wellicht dit hele verhaal ook gaan lezen ;).

Zoals de titel al aangeeft ben ik bezig met van alles inkopen voor mijn reis naar Kenia. Over precies een week op dit tijdstip (6 april) hoop ik in het vliegtuig te zitten op weg naar Nairobi. Vanaf daar zal ik met een binnenlandse vlucht van één uur naar mijn eindbestemming Mombasa vliegen. In een klein plaatsje in de buurt van Mombasa huur ik een appartement. Voor 9 weken zal ik daar verblijven en mij gaan inzetten voor de organisatie Why Not?.
Al langer had ik de droom om naar het buitenland te gaan, niet specifiek helemaal naar Afrika. Maar daar kwam ik toch op uit toen ik zocht naar project wat mij aansprak. Na vorig jaar een druk jaar te hebben gehad met afstuderen en bestuur van de studentenverenging leek het mij heerlijk om een tussenjaar te gaan doen. Daarom ben ik na de zomervakantie op zoek gegaan naar werk en met in mijn achterhoofd ook het idee om in tweede helft van het jaar naar het buitenland te gaan. Die buitenland plannen stelde ik een beetje uit omdat ik het ook wel lastig en spannend vond. Maar toen ik uiteindelijk begon te zoeken werd ik al vrij snel enthousiast over de stichting Why Not?. Met mijn pijlen gericht op deze ene stichting was ik benieuwd of mijn buitenland avontuur werkelijkheid zou worden. Maar het contact met de stichting verliep goed en het werd definitief ik zou voor 9 weken lang daar aan de slag kunnen.

Why Not?, zet zich in voor kinderen en jongeren met een beperking. Daarbij kun je denken aan een verstandelijke, lichamelijke maar ook een visuele beperking. In Kenia hangt er veel schaamte rondom het hebben van een beperking. Er wordt vanuit gegaan dat deze kinderen niets kunnen en daardoor ook niets toe hebben te voegen aan de samenleving. Dit resulteert erin dat deze kinderen geen kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Why Not? Zet zich in om dit beeld uit de wereld te helpen want zij, zijn van mening dat deze kinderen ook gewoon kinderen zijn met een eigen karakter, met eigen krachten, met waarden en met behoeften. Why Not probeert dit te doen doormiddel van ondersteuning van scholen, opvoeding en trainingen om zo de wereld van de kinderen te vergroten. Als ik dit lees en hoor wordt ik ontzettend enthousiast over dit fantastisch doel wat zich ook enorm richt op zelfredzaamheid van de kinderen en de ouders. De stichting is opgezet door drie Nederlandse vrouwen hen heb ik inmiddels mogen ontmoeten en het is heel inspirerend om te horen hoe de stichting ontstaan is. In het filmpje op de site van de stichting komt dat ook goed naar voren, check hem via de volgende link: https://vimeo.com/89598669.
Het is voor mij lastig voor te stellen wat ik precies kan gaan betekenen binnen het project omdat alles daar zo anders zal zijn en zal gaan. Het idee is dat ik de fieldworkers (Allemaal Keniaanse medewerkers) ga ondersteunen met de kennis en inzichten die ik heb opgedaan in mijn werk. Daarnaast zal ik ook gaan mee kijken met de spaargroepen die aan moeders worden aangeboden. Hoe dit precies allemaal in zijn werk gaat zal ik daar wel gaan ervaren. Ik ben in elk geval heel benieuwd en zie er naar uit om ook veel te leren van de fieldworkers.

Deze week heb ik de hele week de tijd om rustig alle spullen te verzamelen en alles in te pakken. Ik mag twee grote koffers meenemen dus ik ben veel aan het verzamelen ook voor de stichting, zoals vitaminepillen voor de kinderen en de stoopwafels mogen natuurlijk niet ontbreken want ik heb gehoord dat ze daar dol op zijn. Spannend vindt ik het wel, vooral omdat je niet goed weet waar je terecht in komt en wat je kunt verwachten, ook een poos zonder bekenden zal wennen zijn. Maar juist denk ik dat ik daar zo ontzettend veel van kan leren dat ik er ook enorm naar uit zie. Daarnaast heb ik natuurlijk veel zin in het lekkere weer, de prachtige natuur en een hele andere cultuur!

Ik ga jullie op de hoogte houden van mijn avonturen, volgende blog zal hopelijk vanuit Kenia zijn :)

  • 30 Maart 2015 - 23:47

    Annemiek (Why Not):

    Helemaal gelezen hoor!! ;-)
    Super gaaf om te lezen dat je het Why Not virus nu al een beetje te pakken hebt!
    En ik begrijp helemaal wat je schrijft! Het is ook spannend, maar je gaat het vást fantastisch vinden! Ontspan, en laat het allemaal op je afkomen!
    Je bent vast al helemaal ingeburgerd als ik je de laatste weken kom vergezellen ;-)
    Wij zijn in ieder geval super blij met je hulp!!!
    Succes met alle inkopen en ik zie je vrijdag!!
    Liefs, namens iedereen van Why Not
    Annemiek

  • 31 Maart 2015 - 08:06

    Margreet:

    Succes met je voorbereidingen & alvast een goede tijd gewenst daar!

  • 31 Maart 2015 - 09:56

    Marieke:

    Een mooi avontuur!
    'Wees niet bang voor wat je niet kent'las ik ergens op een poster.
    En kijk, daarom gaan meisjes zoals jij naar Kenia.
    Veel succes, Marieke

  • 31 Maart 2015 - 16:46

    Marjolijn:

    Geweldig spannend en wat zal je veel indrukken opdoen.als je nog plek hebt, ik wil gerust stroopwafels sponseren,laat maar weten

  • 31 Maart 2015 - 21:24

    Wim:

    Leuk zo'n blog blijven we op de hoogte.
    Gelukkig ben je nog lekker een weekje thuis voor je vertrek en kunnen we nog van elkaar genieten.

  • 02 April 2015 - 11:08

    Riëtte Joosse:

    Leuk, bedankt voor de leuke reacties! :) Marjolijn haha bedankt, ik ga nu starten met echt alles inpakken dus we zullen eens zien hoeveel ruimte erover is ;)

  • 08 April 2015 - 09:11

    Kim:

    Hey lieve Riette,

    Wat schrijf je fijn! Heb nu al zin om de rest van jouw komende verhalen te lezen!
    Ben ontzettend benieuwd wat je eerste indrukken zijn!

    Groetjes!


  • 08 April 2015 - 09:36

    Inge (Why Not) :

    Wat leuk om te lezen! En zooo herkenbaar ;) Inmiddels zit je al in Kenia... ben erg benieuwd hoe je het hebt!
    Ik ga je verhalen volgen hoor! Heel veel plezier en geniet ervan!!
    Liefs Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Riëtte

Op 6 april vertrek ik voor 9 weken naar Kenia (in buurt van Mombasa) om daar vrijwilligerswerk te gaan doen voor de organisatie Why Not? (http://nl.whynotkenya.org/, staat mooi filmpje op site wat een beetje een beeld geeft). Deze organisatie werkt met kinderen en jongeren met een beperking. Ik hoop de professionals te gaan ondersteunen en natuurlijk ook te leren van hen hoe zij daar te werk gaan. Daarnaast ben ik heel benieuwd naar de cultuur en hoop ik wat van het landschap te gaan zien.

Actief sinds 24 Maart 2015
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 15451

Voorgaande reizen:

06 April 2015 - 10 Juni 2015

Kenia

Landen bezocht: